Sheila Hicks

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Sheila Hicks (born in 1934 in Hastings, USA; lives and works in Paris since the 1960's)

Since the late 1950s, Sheila Hicks has been producing work exceptionally difficult to categorise. Knotting, wrapping, folding, twisting and stacking wool, linen and cotton: these are only some of the techniques and materials that have seen her undermine conventional artistic categories and their hierarchical relationships. A pupil of Josef Albers at Yale, Sheila Hicks is the heir to both a Modernist spirit that holds the distinctions between fine art, decoration and design to be unimportant and a textile practice that has its roots in pre-Columbian America.

If Sheila Hicks chose textiles, it is because from clothes to furniture, interior decoration and on to the canvas that undergirds the high art of painting, these are materials that life constantly puts in our way, in a vast variety of contexts. It also allows works to remain alive, taking different forms each time they are shown. Ductile and tactile, Hicks’s work occupies a singular place in the art of our time. It combines forms typical of modernism with non-Western traditions, the play of colour, and a concern to maintain the vital openness of the work.


Sheila Hicks (née en 1934 à Hastings, USA ; vit et travaille à Paris depuis 1964)

Depuis la fin des années 1950, Sheila Hicks produit une œuvre inclassable : nouer, envelopper, plier, tordre, empiler, la laine, le lin ou le coton, voilà quelques-uns des gestes et les matières avec lesquels elle remet en cause les catégories artistiques et leurs hiérarchies convenues. Élève de Josef Albers à Yale, Sheila Hicks est l’héritière tout à la fois d’un esprit moderniste pour lequel les distinctions entre Bel Art, design et décoration ne sont plus essentielles et de pratiques textiles inspirées de l’Amérique précolombienne.

Si Sheila Hicks a choisi le textile, c’est que, du vêtement au support de la noble peinture, en passant par le mobilier et la décoration, il est l’un des matériaux que la vie, au gré d’expériences fort diverses, met constamment sur notre chemin. Il permet aussi aux œuvres de rester vivantes, de prendre des formes différentes à chaque présentation. Ductile, tactile, le travail de Sheila Hicks occupe une place singulière dans l’art de notre temps. Il marie formes typiques du modernisme et traditions non occidentales, jeu des couleurs et désir de garder les œuvres ouvertes, susceptibles de nouvelles actualisations à chaque présentation. 

Texts/Textes : Centre Pompidou