EXHIBITIONS Sheila Hicks Grace, No GridlockEXHIBITIONS Sheila Hicks Grace, No Gridlock

Sheila Hicks

Grace, No Gridlock

Avec Grâce, sans Impasse

October 21, 2021 - January, 2022

Opening on Thursday, October 21, 2021

From 6 to 22pm

galerie frank elbaz, Paris


With the special invitation of Paolo Roversi


Sheila Hicks, Grace, No Gridlock, 2021
exhibition views, galerie frank elbaz, Paris
Photo : Claire Dorn

La galerie frank elbaz est heureuse de présenter Avec Grâce, sans Impasse, la troisième exposition personnelle de Sheila Hicks. En réponse à l’espace de la galerie, l’artiste présente un ensemble d’oeuvres historiques et plus récentes, ainsi qu’une grande installation conçue in situ. Cette exposition fait suite à presque deux années de confinement dû à la pandémie, pendant lesquelles l’artiste a été contrainte de travailler à distance. Ainsi, Avec Grâce, sans Impasse marque le premier retour de Sheila Hicks à l’espace d’exposition.

A l’entrée est accrochée l’oeuvre Tapis de prière, créée en 1971, ainsi que trois médaillons orange et bleu présentés sur le même mur, faits de fibres synthétiques et naturelles entrelacées, et suspendus sous la structure métallique.

Pendant les journées d’installation, Sheila Hicks a renoué avec une pratique in situ très importante dans son travail. L’installation En route vers Séville a été créée dans l’espace, à partir de bandes de tissus déchirées à la main et de bobines de lin jaune et orange. L’artiste invite le spectateur à lever les yeux vers le plafond et sa charpente historique, ainsi que les poutrelles métalliques qui stabilisent la structure. Droits de Parole, une oeuvre composée de 19 bâtons posés au sol, et le grand panneau jaune North South Est West, viennent encadrer cette structure qui se déploie sur le sol.

Les oeuvres et expositions de Sheila Hicks résultent en effet d’une observation attentive de l’espace et de ses caractéristiques, afin de l’habiter et d’interagir avec lui. Ainsi, les panneaux entourés de fil de lin Ida & Will W. et Vert Vertical, Vert Horizontal sont accrochés près la fenêtre de la galerie, habitée de fibre de noix de coco et qui laisse apparaitre les feuilles de l’extérieur.

Pour cette exposition, Sheila Hicks a invité Paolo Roversi à présenter ses photographies nées de la collaboration entre les deux artistes. Ces images des oeuvres de Sheila Hicks sous l’objectif du photographe ont été mises en lumière dans la pénombre par Stéphane Henry. Les lampes révèlent les tirages au charbon de Roversi, accompagnés des Cordes Sauvages de Hicks.



Sheila Hicks est née en 1934 à Hastings (Nebraska, USA), elle vit et travaille à Paris depuis 1964.
Depuis la fin des années 1950, elle a fait du textile son matériau de prédilection, à travers une oeuvre qui défie les catégories artistiques traditionnelles. Élève de Josef Albers à Yale à la fin des années 1950, elle passe ensuite plusieurs années fondatrices à investir l’Amérique du sud et le Mexique comme lieux de travail.

Le travail de Sheila Hicks a fait l’objet d’expositions personnelles récentes au MAK de Vienne (Autriche), au Dallas Museum of Art et au Nasher Sculpture Center de Dallas (Texas, USA), au Museo Chileno de Arte Precolombino de Santiago (Chili), au Centre Pompidou de Paris (France). Ses oeuvres sont présentes dans les plus grandes collections à travers le monde : Centre Pompidou, Paris ; Fondation Louis Vuitton, Paris ; National Gallery of Art, Washington ; The Metropolitan Museum of Art, New York ; Museum of Modern Art, New York ; Museum of Modern Art, Tokyo ; Stedelijk Museum, Amsterdam ; Tate Museum, Londres ; The Art Institute of Chicago, Chicago ; Victoria and Albert Museum, Londres.

Paolo Roversi est né en 1947 à Ravenne (Italie), il vit et travaille à Paris depuis 1973.



galerie frank elbaz is pleased to announce Grace, No Gridlock, its third solo exhibition with Sheila Hicks. In response to the gallery architecture, the artist presents a body of historical and more recent works, as well as a large, site-specific installation. For almost two years of pandemic-induced lockdown, Hicks has worked remotely. This show marks the artist’s return to the exhibition space.

At the entrance, visitors discover the earliest work, Tapis de Prière, created in 1971. Three orange and blue medallions that hang on the same wall are made of intertwined synthetic and natural fibers, and are suspended below a metal ceiling structure.

For this exhibition, Hicks reconnected with a site-specific practice that is important to her work. En route vers Seville is a monumental installation created from torn fabric, braided linen, and spools of yellow and orange linen threads. She invites the viewer to look up to the ceiling and its historical framework and beams that support the structure. Droits de Parole, a work made of 19 bâtons gently leaning against the wall, and a large, linen-wrapped panel, North South East West, frame the cascading sculpture that unfurls on the ground.

Indeed, Hicks’ works and displays are the result of a careful observation of space and its characteristics. She inhabits it and interacts with it. Thus, the linen-wrapped panels Ida & Will W. and Vert Vertical hang near the corner window revealing the leafy vines growing on the exterior façade. Coconut fiber crawls along the window ledge and floor.

For this exhibition, Hicks has invited Paolo Roversi to present his photographs, the result of a collaboration between the two artists. Roversi’s images of Hicks’ works have been specially lit by Stéphane Henry and emerge out of darkness. Both Roversi’s carbon prints and Hicks’ Cordes Sauvages interact with mysterious energy.


Sheila Hicks, born in Hastings, Nebraska, has lived and worked in Paris since 1964. She has chosen textiles as her favored medium through a body of work that defies traditional artistic categories. A painting student of Josef Albers at Yale in the late 1950s, she spent several seminal years investigating South American and Mexican indigenous cultures. 

Sheila Hicks’ work has been the subject of solo exhibitions at the MAK in Vienna, Austria; the Dallas Museum of Art and the Nasher Sculpture Center in Dallas, Texas; the Museo Chileno de Arte Precolombino in Santiago, Chile; the Centre Pompidou in Paris, France. Her works are represented in the most important collections throughout the world: in Paris, Centre Pompidou, Fondation Louis Vuitton, and Musée d’Art Moderne; Tate Modern, London; Stedelijk Museum, Amsterdam; National Gallery of Art, Washington, DC.; in New York, The Metropolitan Museum of Art and The Museum of Modern Art; Boston Museum of Fine Arts; Philadelphia Museum of Art; The Art Institute of Chicago; Museum of Modern Art, Tokyo.

Paolo Roversi, born in Ravenna, Italy, has lived and worked in Paris since 1973. His work is widely collected by museums in Europe, Asia, and the United States.